psychoterapie

Potřebuji terapii?

Řada lidí má představu, že terapeuta potřebují pouze „blázni“ nebo
ti, co jsou ve svém životě zcela v koncích. Přece nepůjdou na psychoterapii kvůli nějaké hlouposti, ne? Stačí se svěřit kamarádce, jít si zaběhat nebo si vypít bylinkový čaj – a je hned líp. K čemu ležet na pohovce u nějakého Freuda.

Takové předsudky žel mnoha lidem brání v tom, aby vyhledali odbornou pomoc. Tohle je několik signálů, které nás mohou upozornit na to, že by stálo za to terapii zvážit.

Dlouhodobý pocit smutku nebo beznaděje

Každý z nás je někdy smutný nebo se cítí v napětí. Pokud ale jsou tyto pocity dlouhodobé a vaše běžné způsoby, jak je zvládnout, nefungují, může se jednat o hlubší problém. Dlouhodobý smutek, sklíčenost a pocity beznaděje jsou častým projevem deprese.

Nebaví vás věci, které vás dříve těšily

Pokud vás nebaví aktivity, které vás dříve nabíjely, může vám terapie pomoci rozlišit, zda to je jen proto, že se vám staly rutinou, nebo zda se jedná o příznak deprese. Může vám také pomoci znovu získat chuť do života.

smutný muž hledí do dáli

Vyhýbáte se kontaktu s lidmi

Každý z nás nemá stejnou potřebu kontaktu s druhými lidmi. Pokud je někdo introvert, těžko bude nadšeně vymetat každou párty. Pokud ale pozorujete, že se vyhýbáte lidem čím dál více včetně svých přátel a rodiny, berte to jako varovný signál.

Máte časté úzkosti

Častým a oprávněným důvodem pro terapii bývají pocity úzkosti. Každý z nás má někdy z něčeho obavy. Pokud vás ale úzkosti omezují v běžném životě, například se bojíte jezdit MHD, scházet se s přáteli, studovat či pracovat, chodit na veřejná místa a podobně, je na čase říci si o pomoc.

Nemůžete spát

S úzkostmi se také často pojí problémy se spánkem, mohou se však objevit i samostatně. Ať už jsou příčiny jakékoliv, dlouhodobý nedostatek spánku velmi negativně ovlivňuje náš fyzický i psychický stav. Terapeut vám může pomoci odhalit a zpracovat příčiny nespavosti, případně vás naučit relaxovat tak, aby se vám lépe usínalo.

Dlouhotrvající únava bez fyzických příčin

Samozřejmě ne každá únava je hned příznakem nemoci či psychických obtíží. Pokud ale únava přetrvává dlouhodobě a fyzické příčiny byly vyloučeny, může být příznakem deprese.

Potřebujete provázení

Ne každý, kdo vyhledá terapii, má nutně nějakou „diagnózu“. Možná potřebujete jen probrat nějaká témata s někým jiným, než s rodinou a přáteli. Terapeut vám může nabídnout potřebný nadhled a odstup. Pokud cítíte, že potřebujete podporu a provázení například obdobím životních změn, může být pro vás terapie dobrou volbou.

Zhoršil se váš pracovní výkon

Když někdo prožívá emocionálně náročné období, obvykle to ovlivní i jeho pracovní výkon. Častější zapomínání, zhoršené soustředění, pocity marnosti, prokrastinace – to vše může souviset s tím, jak zpracováváme stres. A pokud si svého poklesu výkonnosti nevšimneme sami, pravděpodobně nás upozorní kolegové či nadřízený. Zhoršený pracovní výkon může také souviset se syndromem vyhoření.

Zažil jste traumatizující zážitek

Řada lidí vyhledá terapii kvůli nějakému traumatizujícímu zážitku, na který nemohou přestat myslet a je pro ně zatěžující. Může se jednat o něco z minulosti či naopak nedávnou událost. Ať už jde o zneužívání v dětství, smrt v rodině, ztrátu zaměstnání, účast v dopravní nehodě či něco jiného, pokud se vám neustále vtírají myšlenky na bolestivý prožitek, máte noční můry nebo trauma ovlivňuje vaše vztahy, je odborná pomoc rozhodně na místě.

Máte obtíže ve vztazích s druhými lidmi

Pokud se ve vašich vztazích s druhými lidmi stále opakují podobné problémy, jestliže je pro vás těžké udržet si přátele, máte časté konflikty, nedokážete vyjádřit, jak se cítíte – možná je na čase se zastavit a zamyslet se nad svými vztahy spolu s terapeutem.

Ztrácíte kontrolu

Pokud se z občasného pití alkoholu stává stále častější zvyk, utrácíte opakovaně více, než si můžete dovolit, přejídáte se nebo naopak nejíte, jste neustále podráždění a nepřiměřeně reagujete – takové věci jsou signálem, že se vám věci vymykají z rukou.

Terapie vám může pomoci uvědomit si, co spouští tyto vaše reakce, a najít zdravější strategie zvládání problémů.

Vaši blízcí o vás mají obavy

Pokud vaše rodina nebo přátelé vyjádří, že o vás mají obavy, naslouchejte jim. Pravděpodobně si všimli něčeho, co skutečně není v pořádku. A pokud vám někdo z nich navrhne, abyste zvážili terapii, nejspíš to za zkoušku opravdu stojí.

Závěrem

Často se setkávám s dotazy, zda nějaké problémy „už jsou na terapii“. Většinou, když si někdo takovou otázku klade, tak „to na terapii je“ 🙂 Terapie může být prospěšná nejen těm, kdo trpí vážnými psychickými potížemi, ale v zásadě každému, kdo potřebuje v nějaké oblasti svého života provázení a podporu, byť i na krátkou dobu.

Mnoho lidí v životě prožije období, kdy potřebují pomoci. Není známkou slabosti pomoc vyhledat – naopak, vyžaduje to odvahu nezůstat stát na místě a místo toho hledat fungující řešení.

Zvažujete, zda vy nebo někdo vám blízký potřebujete terapii? Napište mi, ráda vám v tomto směru poradím.

žádné komentáře

přidat komentář



Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..