panika koronavirus uzkosti

Co dělat, když máte úzkosti

V období zvýšeného stresu se u řady lidí zvyšuje také intenzita prožívaných úzkostí. A pokud se na nás ze všech stran valí informace o koronaviru, karanténě, různých restriktivních opatřeních… nemusí být snadné zachovat klid. Izolace Úzkost se může projevovat různými způsoby, mimo jiné se můžete prožívat například:

  • bušení srdce
  • podrážděnost
  • snadná unavitelnost
  • obtíže se soustředěním
  • napětí ve svalech
  • potíže s usínáním
  • panická ataka
  • neovladatelné obavy

Dobrou zprávou je, že s tím jde něco dělat. Tady je několik věcí, které vám mohou pomoci.

Zůstaňte v kontaktu s blízkými

Izolovat se je nejlepší cesta ke zbytečným obavám. Zavolejte si, využijte skype, povídejte si po chatu… zkrátka zůstaňte v kontaktu se svými blízkými lidmi. A nemusí to být jen rychlý hovor – co třeba dát si „kafe po skypu“ s kamarádkou? 🙂 Při rozhovorech nemluvte jen o karanténě, ale zkuste místo toho zavzpomínat na společné zážitky nebo naopak plánujte něco do budoucna.

Dýchejte

Jasně, že dýcháte. Zkuste si ale na chvíli pohodlně sednout nebo lehnout, zavřít oči a soustředit se alespoň několik minut na svůj dech. Dýchejte do břicha, pomalými, hlubokými nádechy. Přitom svůj dech pozorujte.

Cvičte

Během karantény sice nemůžete jít do fitka, ale cvičit se dá i doma. Podle četných výzkumů pomáhá aerobní pohyb (tedy takový, při kterém se zadýcháte) až o 40% snižovat úzkosti.

Kromě protahovacích a posilovacích cviků proto zařaďte jízdu na rotopedu, běh na místě, skákání přes švihadlo… a nebo si pusťte muziku a pořádně si zatancujte.

Odpojte se

Nesledujte neustále zprávy v televizi, sociální sítě a další média. Vaše mysl si potřebuje odpočinout od přívalu znepokojujících informací. Vyberte si důvěryhodný zdroj informací a věnujte mu pouze vyhrazený čas, například dvakrát denně.

Vytvořte si režim

Zvláště z dlouhodobého hlediska je denní režim pro zvládání úzkosti velmi důležitý. Naplánujte si, co budete další den dělat. Nechoďte příliš pozdě spát jen proto, že druhý den nemusíte vstávat do práce.

Dělejte věci, které vás těší

I když jste doma, můžete dělat spoustu věcí, které vás těší. Přečtěte si dlouho odkládanou knížku, upořádejte si fotky, hrajte si se psem, hrajte oblíbenou počítačovou hru, dívejte se na dobré filmy, upečte něco dobrého… a nebo si prostě napusťte vanu a užijte si ji.

Vyhledejte pomoc

Přes to přese všechno pociťujete nezvladatelnou úzkost? Nebuďte v tom sami, kontaktujte odborníka! Řada psychoterapeutů včetně mě pracuje přes skype. Dostupná jsou také krizová centra a krizové linky.

Neřešené úzkosti se mohou stát chronickými a obtěžovat vás ještě dlouho poté, co současná nepříjemná situace pomine.

Otázky na závěr

Na závěr vám navrhnu několik otázek, které vám mohou pomoci najít vaše vlastní řešení prožívaných úzkostí:

  • Z čeho v jiných těžkých chvílích čerpám sílu? Jaké jsou mé zdroje?
  • Jsou chvíle, kdy jsem více v klidu? Čím se mi to daří?
  • Jak to bude vypadat, až budu zcela klidný / klidná?

Máte kolem sebe někoho, kdo prožívá úzkosti? Dejte mu přečíst tento článek a také si přečtěte, jak mu můžete pomoci.

Přeji vám co nejvíce klidu v následujících týdnech a kdyby něco, jsem tady pro vás. 🙂

žádné komentáře

přidat komentář



Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..