terapie

Průvodce psychoterapií pro začátečníky

Na tenhle článek jste podle všeho narazili proto, že se chcete dozvědět víc o psychoterapii, možná i uvažujete o tom, jestli by pro vás byla vhodná. Pokud to je ten případ, nejspíš už jste zkoušeli různé jiné cesty, jak dosáhnout toho, aby vám bylo líp, abyste zlepšili své vztahy nebo našli ve svém životě nový směr. Radili jste se s přáteli, možná jste si přečetli nějaké články nebo knížku… ale nějak se vám nedaří všechny ty dobré rady využít. A tak si teď říkáte, jestli by přece jen nestálo zajít za odborníkem. Ale takové rozhodnutí může být docela náročné.

Řada lidí se jít na terapii stydí. Kladou si otázky jako například:

  • Nebude mi hloupé o sobě mluvit s cizím člověkem? (asi ze začátku ano)
  • Neměl/a bych to raději tajit před známými, že chodím na terapii? (můžete to říct jen tomu, komu chcete)
  • Nezjistí to můj zaměstnavatel? (nemá jak)
  • Co když to bude moc těžké a bolestivé? (možná chvílemi ano, ale zároveň může být terapie i příjemný, kreativní proces)
  • Nebude mi terapeut radit blbosti? (pokud ano, jděte k jinému)
  • Co když je pravda, že jsou všichni cvokaři tak trochu… cvoci? (mno… na tohle nebudu raději odpovídat 😀 )
  • …. a můžou se objevit i další pochybnosti a otázky.

Právě proto jsem pro vás napsala sérii článků o psychoterapii, ve kterých můžete na své otázky najít odpovědi.

Mám jít na psychoterapii?

Ta zásadní a první obvykle je, zda je pro vás vůbec terapie vhodná. Řada lidí má představu, že terapeuta potřebují pouze „blázni“ nebo ti, co jsou ve svém životě zcela v koncích. Přece nepůjdete na psychoterapii kvůli nějaké hlouposti, ne? V článku POTŘEBUJI PSYCHOTERAPII? se dozvíte, jaké mohou být signály toho, že je na čase vyhledat odbornou pomoc.

psychoterapie

Jak si mám vybrat terapeuta?

Dobře, takže už jste se rozhodli, že je dobrý nápad dát terapii šanci? Pak stojíte před úkolem vybrat si dobrého terapeuta. Abyste neskončili s někým, kdo by pro vás byl spíš noční můrou, přečtěte si nejprve článek JAK POZNAT DOBRÉHO TERAPEUTA. Dozvíte se v něm například, jaké vzdělání by měl terapeut mít, co by vám neměl slibovat a jak by měl vypadat váš vzájemný vztah.

Některé věci předem o terapeutovi nezjistíte, ale většinou po jednom až třech setkáních už si můžete všimnout, jak na vás terapeut působí a jak se s ním cítíte. Na konci článku proto najdete seznam otázek, které vám pomohou si ujasnit, zda jste se ve svém výběru terapeuta trefili, nebo zda by nebylo lepší zkusit někoho jiného.

Je v pořádku nějakou dobu hledat terapeuta, který vám bude „sedět“. To, že vyhovuje vaší kamarádce, ještě neznamená, že je dobrou volbou i pro vás.

psychoterapie

Dokáže terapie zázraky?

Ze své praxe mohu říct, že ano. Věřím v užitečnost terapie, jinak bych šla dělat raději něco jiného. Mám radost, když vidím, jak mí klienti objevují řešení svých náročných životních situací, místo úzkostí nalézají vytoužený klid, dostávají znovu odvahu do života a mnoho dalšího.

Na druhé straně někteří lidé čekají od terapie věci, které v její moci opravdu nejsou. V článku CO PRO VÁS TERAPIE NEUDĚLÁ se proto dozvíte, co od terapie očekávat nemůžete a pomůže vám mít přiměřená očekávání. A přesto, že terapie například nedokáže změnit vaši osobnost nebo zodpovědět všechny vaše otázky, může vám pomoci lépe porozumět své osobnosti, komunikovat s lidmi kolem sebe novým způsobem, naučit se být k sobě laskaví a objevit nová řešení svých problémů.

Jak poznám, že terapie funguje?

Dobře, takže už chodíte na terapii… ale jak vlastně poznáte, že vám pomáhá? Stalo se mi opakovaně, že za mnou přišel nový klient/ klientka s tím, že kdysi chodili několik let na terapii, ale přitom neví, jestli jim to vlastně bylo k něčemu dobré. Nemyslím si nutně, že moji kolegové neodvedli dobrou práci, ale v každém případě s klientem o tom, zda a co je pro ně v terapii užitečné, nemluvili, a ten pak tápal v tom, co že se to vlastně odehrálo.

V článku JAK POZNÁM, ŽE MI TERAPIE POMÁHÁ? se dozvíte o tom, na čem můžete pozorovat, že nestojíte na místě, ale že je vám terapie skutečně k něčemu užitečná. Já sama se vždy průběžně klientů ptám, co je pro ně na naší spolupráci užitečné a průběžně si s nimi vyjasňuji, že jdeme společným směrem. Zpětná vazba je pro mne velmi důležitá.

psychoterapie praha

Co když terapii potřebuje někdo kolem mě?

Dočetli jste až sem a říkáte si, že vy sami psychoterapii nepotřebujete, ale máte kolem sebe někoho, kdo se trápí, a vy byste mu rádi terapii doporučili? To může být docela těžký úkol.

V článku JAK NAVRHNOUT BLÍZKÉMU ČLOVĚKU PSYCHOTERAPII najdete rady, které by vám v tom mohly pomoci. Najdete v něm stručný seznam signálů, že váš blízký člověk by mohl terapii potřebovat (více do hloubky se o tom dočtete v již zmiňovaném článku Potřebuji terapii?), tipy na to, jak toto téma otevřít a jak někomu pomoci se odvážit objednat se na terapii.

Jak vás můžu kontaktovat?

Pokud jste v tomto souhrnu a v odkazovaných článcích nenašli odpověď na vaši otázku, zkuste se podívat do záložky ČASTÉ OTÁZKY, je možné, že tam svou odpověď najdete.

Pokud přece jen ne, tak neváhejte a NAPIŠTE MI, ráda vám odpovím.

Chcete se objednat na terapii? OZVĚTE SE MI i a domluvíme se.

žádné komentáře

přidat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..