Recenze: Hero Bible

picmonkey-imageNovinka z produkce nakladatelství Biblion s názvem Hero Bible (neboli „Hrdinská Bible“) bude pravděpodobně vzbuzovat různorodé reakce. Pokud někdo obecně nemá rád komiksy a nedokáže jim už z principu přiznat uměleckou hodnotu, případně si myslí, že vydat svatý text v podobě, která se blíží superhrdinskému stylu, hraničí s rouháním, nemá smysl, aby se knihou Hero Bible a tudíž i touto recenzí  vůbec zabýval.

Osobně ke komiksovým koniášům vskutku nepatřím, nicméně ani nejsem velký znalec, který by měl „nakoukáno“. Když už komiks, preferuji jiný, uspořádanější druh ilustrací, a můj ideál končí někde u Tin Tina. Proto jsem si při psaní této recenze vzala k ruce svého staršího syna Eliáše (16), který je schopen o komiksu zasvěceně hovořit hodiny s erudicí, která mě přesvědčuje, že na tom přece jen něco bude.

Takže – jdeme na to. Hero Bible vydalo v Británii nakladatelství Lion Books, které se tradičně specializuje na tzv. bridge books, tedy knihy, které mají být určitým mostem mezi křesťanstvím a nevěřícími čtenáři. Tomu odpovídá celkové pojetí.

Na výtvarné podobě pracovali dva osvědčení umělci. Jeff Anderson má za sebou Kreslenou Bibli, (Karmelitánské nakladatelství, 1999) a pro Hero Bible nakreslil Nový zákon. Andersonův styl je pro „nekomiksáře“, jako jsem já, poněkud přehlednější, ovšem můj syn oceňuje více Starý zákon v podání výtvarníka s uměleckým jménem Siku. Ten je u nás známý již díky knize Manga Ježíš (Volvox Globator, 2010) a je to synovo snad nejoblíbenější komiksové zpracování biblického textu.

picmonkey-collage

Ačkoliv je v Hero Bible obsažen velký počet příběhů, většině z nich je věnována jedna či dvě strany. Kniha je tedy překvapivě útlá, má 192 stran. Text je velmi jednoduchý, sdělný. Jak napovídá název knihy, zpracování je zaměřené na jednotlivé biblické hrdiny. Sympatické je vyznění některých míst – např. při vyhnání z ráje zazní jednoduché „Neposlechli jste mě. Země je teď kvůli vám prokletá. JDĚTE PRYČ!“ a šmytec. Právě díky takovým zjednodušením mi občas nově došla syrovost daných biblických událostí. Zjednodušování má samozřejmě i druhou stranu mince – může být někdy, především pokud čtenář nemá hlubší znalost Bible,  zavádějící.

Oceňuji však, že celkově se text vcelku dobře drží jádra biblického poselství, často zde najdete zakomponované i přímé citace. Na konci knihy navíc najdeme seznam příběhů s odkazy do Bible. Za velký klad považuji dobře zvládnutý přechod mezi Starým a Novým zákonem, kde je jednoduše vysvětleno 400 let čekání na Mesiáše.

„Superhrdinské“ varianty jmen pro hlavní postavy mi připadají jako vtipný nápad. Nicméně právě na nich se projeví určitá slabina překladu. Zatímco někde jsou ponechána jména postav v angličtině (např. Rainbow Man – Noe, Faithman – Abraham), jinde jsou použity české ekvivalenty (např. Smíšek – Izák, Pasáček – David). Byť chápu obtíže, které jsou s takovým překladem spojeny, ve výsledku je pro mne tato nejednotnost poněkud rušivá. Celkově je text místy neuhlazený a zasloužil by si větší redakční pozornost.

Eliášovo hodnocení: „Překlad mi připadá kostrbatej a místy vyznívá až parodicky. Jinak by se mi to fakt dost líbilo. Nakreslený je to dost dobře, je to epický, cítíš v tom tu akci, jenom občas cpou tu akci všude a pak to vyzní směšně. Jo a postavy jsou pěkně nasvalený :D. Víc se mi líbí Siku, protože z toho dokáže udělat pořádnou akci, umí do toho hodit adrenalin. Ten druhej, co je víc realistickej, se tam snaží tu akci nacpat, ale ten styl kresby k tomu není určenej.“

Narazila jsem na názor, že tato kniha těžko může nahradit skutečnou Bibli – ale silně pochybuji, že by si snad takové cíle kladla. Celkově se dá Hero Bible doporučit pro dospívající (a samozřejmě i starší) čtenáře jako právě to, čím nejspíš zamýšlí být – tedy jako knihu pro základní seznámení s biblickým poselstvím, navíc v populárním komiksovém hávu.

KNIHU SI KUPTE ZDE