Jak přežít vedle pasivního agresora

Váš blízký člověk stále chodí pozdě a vždycky má nějakou dobrou výmluvu? Trestá vás tichem? Tvrdí, že se nikdy nezlobí? Neplní sliby? Staví se do role oběti? Je možné, že se jedná o pasivní agresi.

Pokud vás zajímá, co to pasivní agrese je a jak se projevuje, doporučuji vám svůj starší článek Pasivní agrese, ve kterém se tomuto tématu věnuji podrobně. Dneska se podíváme především na to, jak se pasivní agresi bránit.

Okolí člověka, který se chová pasivně agresivně, je rozporuplným chováním pasivního agresora zmatené a frustrované. Co je vlastně opravdové? Opravdu se mi snažil ten člověk pomoci, nebo se snaží mnou manipulovat? Pokud ano, proč jsem přitom cítil, jako by mě nerespektoval?

Vedle člověka s pasivně agresivním chováním je těžké rozlišit, zda můžeme věřit svým pocitům. Nejde nám přesně ukázat prstem, kde je vlastně problém, i když cítíme velmi zřetelně, že tam nějaký je.

Kontakt s pasivně agresivním jedincem je tedy velice frustrující a emocionálně vyčerpávající. Tady je můj návod na přežití.

Nepouštějte se do hry na přetahovanou

Jen vás to vyčerpá a unaví a pasivně agresivní jedinec se bude cítit vítězně, i když nic nevyřešíte. Nesnažte se mu to vrátit. Dopadne to tak, že jako špatný budete vypadat vy.

Vysvětlete mu, jak na vás jeho jednání působí

Pokuste se klidně vysvětlit, jak na vás pasivně agresivní chování působí. Dotyčný sice s největší pravděpodobností rezolutně popře, že by cokoli takového dělal. Vaším cílem ale není ho za každou cenu přesvědčit. Úplně stačí, že ho to odradí od toho, aby to na vás zkoušel znovu.

Neútočte

Pasivně agresivní lidé provokují hněv v druhých lidech a většinou tento hněv není pasivní. Pokud budete však na pasivní agresi reagovat vztekle, odměnou vám bude ještě větší pasivně agresivní odpor. Takže i když to stojí sebezapření – neútočte. Nedávejte nálepky, neobviňujte, nekritizujte.

Dejte mu prostor

Pokud dáte najevo, že chcete dotyčnému porozumět a případně vzít v potaz jeho argumenty, bude více otevřený vzájemné komunikaci. Zeptejte se ho, jak by danou situaci řešil on. Nedělejte rozhodnutí za něho, jinak bude mít možnost vás obvinit z vlastních neúspěchů.

Nesnažte se ho změnit

Neznamená to, že se pasivní agresor nemůže změnit, ale určitě se tak nestane poté, co od vás dostane kázání. Je v pořádku se ohradit vůči konkrétnímu jednání, ale pokud se je budete snažit zahnat do kouta, bude to jen horší.

Povzbuzujte upřímnost

Když pasivně agresivní člověk riskuje a řekne vám o svých pocitech, problémech a obavách, nebuďte defenzivní. Naslouchejte mu. Nemusíte souhlasit se vším, co řekne, ale musíte dát najevo, že je s vámi dotyčný v bezpečí a že si může dovolit to riziko mluvit otevřeně.

Postavte se lži

Nevěřte lžím, které si na vás ten druhý promítá. Pasivně agresivní lidé vidí v druhých věci, které tam nejsou. Promítají si do nich své vlastní nejistoty a slabosti. Jejich strach, že budou na vás závislí, je vede k ještě větší kontrole vůči vám. Stůjte na tom, co víte, že je pravda, ať už říkají cokoliv. A i když tomu neuvěří oni, věřte pravdě vy.

Stanovte si hranice

– jinak vám pasivně agresivní člověk zničí život. Když se na něčem dohodnete, mějte záložní plán pro případ, že dohodu dotyčný nedodrží. Přizpůsobte svá očekávání, abyste na něm nebyli závislí. Dávejte zřetelně najevo svá rozhodnutí a stůjte na nich. A rozhodněte se, kolik toho jste ochotní tolerovat. Někdy je lepší a zdravější vztah ukončit.

Chcete vědět víc?

Objednejte se na konzultaci

Poskytuji terapii a podpůrné provázení. Pomáhám lidem nastavit si zdravé hranice ve vztazích.

NAPIŠTE MI a domluvíme si setkání.

Přečtěte si knihu

Henry Cloud, John Townsend: Hranice

Kde jsou zdravé hranice ve vztazích? Vůči komu jsem zodpovědný a jak poznám, že mě druzí využívají?

Kniha pomáhá vymezit zdravé hranice tak, abychom neničili druhé a oni neničili nás.

266 stran, Návrat domů, 2002

žádné komentáře

přidat komentář



This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.